Alura tipică a spectrului de acceleraţie demodulat
Următoarele spectre ipotetice reprezintă evoluţia unui defect de rulment. Trebuie să ţineţi cont de faptul că acesta doar un ghid şi nu trebuie tratat ca standard absolut, aplicabil tuturor maşinilor. Datele prezentate aici reprezintă o concluzie obţinută în urma analizării şi verificării spectrelor demodulate colectate de la mai multe sute de maşini, de diferite tipuri, într-o perioadă de aproximativ 10 ani. Cu toate acestea, nu există nici un substitut pentru cunoaşterea detaliată a caracteristicilor specifice utilajului dumneavoastră şi mai ales pentru tendinţa de evoluţie în timp a spectrelor demodulate măsurate pe carcasele rulmenţilor.
Stadiul 1
În figura anterioară este prezentat un spectru de vibraţii convenţional în unităţi viteză dB alături de un spectru demodulat, ambele exprimate în dBV. Spectrul VdB prezintă câteva armonici ale turaţiei de lucru şi un nivel de bază (zgomot de fond) normal, de nivel scăzut. Spectrul demodulat prezintă un nivel de bază aproape neted, cu un nivel arbitrar, pe care îl putem folosi ulterior ca referinţă.
Stadiul 2
În această figură este surprins primul stadiu de degradare al rulmentului, datorat unui defect minor de pe inelul interior al căii de rulare. Spectrul convenţional nu poate fi elocvent, de exemplu în situaţia în care vreuna dintre frecvenţele proprii rulmentului coincide cu frecvenţa specifică jocurilor mecanice la rulmentul respectiv. În schimb, spectrul demodulat prezintă frecvenţele proprii rulmentului la 2-3 dB deasupra nivelului de referinţă, şi, de asemenea, câteva armonici ale turaţiei de lucru. Vârfurile apărute în dreptul armonicilor turaţiei de lucru din spectrul demodulat indică o amplificare uşoară a jocurilor rulmentului. Acestea pot fi într-un stadiu aparent, sau nu.
În acest stadiu, rulmentul nu trebuie înlocuit, dar trebuie urmărit îndeaproape.
Stadiul 3
Următorul stadiu de degradare este prezentat în figura anterioară. Spectrul convenţional încă nu poate prezenta tonurile rulmentului la nivele semnificative. Spectrul demodulat prezintă tonurile rulmentului la 5-10 dB peste nivelul de referinţă. Rulmentul este într-o stare de degradare semnificativă, dar cu o întreţinere corespunzătoare, mai poate fi lăsat să funcţioneze destul timp.
Stadiul 4
În acest stadiu, gradul de degradare al rulmentului devine greu de acceptat. În spectrul de viteză convenţional apar frecvenţele proprii ale rulmentului, iar în spectrul demodulat, apar şi benzile laterale la turaţia de lucru. Reţineţi că întregul spectru demodulat a crescut ca nivel cu aproximativ 10 dB, iar frecvenţele proprii rulmentului sunt cu 10 dB sau mai mult peste nivelul de referinţă.
Stadiul 5
În acest stadiu rulmentul trebuie înlocuit imediat. În ambele spectre apar benzi laterale la turaţia de lucru, împreună cu armonici ale turaţiei de lucru in spectrul demodulat. Reţineţi că nivelul de referinţă din spectrul demodulat a crescut cu încă aproape 10 dB.
Stadiul 6
În figura de mai sus, spectrele arată că deteriorarea rulmentului este iminentă. Deja nu se mai pot distinge frecvenţele proprii ale rulmentului şi frecvenţele de defect nu se mai pot localiza concret, acestea fiind distribuite pe toată calea de rulare. Apariţia unui număr mare de armonici în spectrul convenţional se datorează jocului semnificativ dintre elementele de rostogolire şi calea de rulare.