Menu
Index
 

Definiţii

 
Întreţinerea proactivă poate fi definită ca fiind o extensie a întreţinerii predictive, la care se adaugă şi determinarea cauzelor care duc la avarierea utilajelor dinamice. Atâta timp cât este important şi viabil din punct de vedere economic să determinăm stadiile incipiente de defect ale utilajelor dinamice şi să le corectăm înainte de a se ajunge la evenimente nedorite, ajungem la concluzia evidentă că metoda directă de înlocuire a unui rulment, de exemplu, poate corecta problema pe moment şi va permite maşinii să continue să funcţioneze acceptabil un timp, rezolvând temporar efectul, dar nu abordează starea de funcţionare defectuoasă pornind de la cauza care a condus la această stare nedorită. De aceea, o abordare corectă a problemei, în ansamblu, presupune parcurgerea unui traseu logic, după cum urmează:
 
  • Determinarea pieselor de maşină responsabile de problema respectivă.
  • Determinarea cauzei defectului detectat.
  • Luarea tuturor măsurile necesare pentru eliminarea cauzei problemei identificate. De exemplu, efectuarea unei alinieri de precizie pe o maşină ale cărei lagăre sunt predispuse la deteriorare datorită încărcării radiale excesive.
  • Examinarea şi analizarea altor maşini similare, şi întreprinderea aceloraşi acţiuni preventive asupra acestora, dacă este cazul.
  • Reproiectarea întregii instalaţii sau numai a maşinii în sine, pentru a elimina posibilitatea dezvoltării ulterioare a aceleiaşi probleme. Cu alte cuvinte, se elimină problema încă din faza de proiectare, prin găsirea unor soluţii constructive mai bune.