Menu
Index
 

Limite de funcţionare

 
Pentru funcţionarea de lungă durată, este uzual, pentru unele tipuri de maşini, să se stabilească limite de vibraţii. Acestea iau forma de alarme sau limite de oprire:
 
  • Alarme:
Asigură atenţionarea că o valoare definită a vibraţiilor a fost atinsă sau a apărut o schimbare semnificativă la care pot fi necesare acţiuni de remediere. În general, dacă apare o situaţie de alarmă, operarea poate continua pentru o perioadă în care se efectuează investigaţii pentru a identifica motivele care au produs-o şi a pregăti acţiunile de remediere necesare.
 
Pot fi specificate diferite limite de funcţionare, reflectând diferenţe în încărcarea dinamică şi rigiditatea fundaţiei, pentru diferite poziţii şi direcţii de măsurare.
 
Valorile de alarmă pot varia considerabil pentru diferite maşini. Valorile alese pentru o maşină vor fi în mod normal stabilite, raportate fiind la o valoare de referinţă determinată din experienţă, pentru fiecare poziţie de măsurare sau direcţie.
 
Standardul ISO 10816-1 recomandă ca valoarea de alarmă să fie stabilită mai mare decât referinţa cu o valoare egală cu o fracţiune din limita superioară a zonei B. De exemplu, pentru maşini industriale cu putere nominală peste 15 kW şi turaţii nominale între 120 RPM şi 15000 RPM, ISO 10816-3 recomandă ca această fracţiune să fie 25%. În acelaşi timp, limita de alarmă trebuie să nu fie în mod normal mai mare de 1,25× limita superioară a zonei B. Acolo unde nu este stabilită o referinţă, de exemplu pentru o maşină nouă, valoarea iniţială de alarmă trebuie să se bazeze ori pe experienţa cu alte maşini similare, ori pe valorile acceptate. După o perioadă de timp, se va fi stabili o valoare de referinţă, iar valoarea de alarmă va trebui ajustată în report cu aceasta.
 
Dacă valoarea de referinţă se schimbă (de exemplu după reparaţia capitală a maşinii), valoarea de alarmă trebuie revizuită corespunzător. Pot exista valori diferite de alarmă pentru lagăre diferite ale maşinii, reflectând diferenţele între încărcarea dinamică şi rigiditatea structurii de susţinere a lagărului.
 
  • Limite de oprire:
Specifică magnitudinea vibraţiilor dincolo de care utilizarea maşinii poate provoca avarii. Dacă limita de oprire este depăşită, trebuie acţionat imediat, pentru a reduce vibraţiile sau maşina trebuie oprită.
 
Valorile de oprire vor fi în general legate de integritatea mecanică a maşinii şi vor fi dependente de orice facilitate specifică proiectată pentru a face maşina capabilă să suporte forţe dinamice anormale. Valorile folosite vor fi, prin urmare, în general, aceleaşi pentru maşini proiectate similar şi nu vor fi în legătură cu valorile de referinţă folosite la stabilirea valorilor de alarmă.
 
Este de preferat să se folosească valorile indicate de către producătorul maşinii respective în cadrul documentaţiei tehnice.
 
De aceea, pot fi diferenţe pentru maşinile proiectate diferit şi nu se pot recomanda valori de oprire. În general, acestea vor fi în zonele C sau D. Pentru maşini industriale cu putere nominală peste 15 kW şi turaţii nominale între 120 RPM şi 15000 RPM, ISO 10816-3-1998 recomandă ca valoarea de oprire să nu depăşească 1,25× limita superioară a zonei C.
 
Valorile limită calculate conform specificaţiilor standardelor de vibraţii aplicabile, sunt cele citite pe direcţie orizontală (H). Limitele vibraţiilor citite pe direcţia verticală (V) se recomandă a fi 75% şi ale celor citite pe direcţie axială, 50% din valorile specificate pentru direcţia orizontală.