Menu
Index
 

Severitatea dezechilibrului

 
Severitatea dezechilibrului depinde deopotrivă de tipul şi de dimensiunile maşinii, dar şi de nivelul de vibraţii măsurat pe lagăre. Pentru evaluarea severităţii dezechilibrului, se vor folosi ca referinţă valorile medii măsurate în fundamentală (1×), pe maşini aflate în bună stare de funcţionare. Dacă valoarea amplitudinii vibraţiei la 2× este la fel de mare ca cel măsurat în fundamentală, ar trebui să aveţi în vedere şi o eventuală dezaliniere.
 
Următoarele valori sunt orientative pentru diagnosticarea dezechilibrelor la maşinile care funcţionează între 1500 şi 3000 RPM. Turbo-maşinile au nivele de toleranţă mai scăzute.
 
Nivel de vibraţii la 1×, VdB
Diagnoză
Intervenţii de reparaţie
Sub 108 VdB (3.5814 mm/s)
Uşor dezechilibru
Fără recomandării
108 VdB - 114 VdB (3.5814 – 7.163 mm/s)
Dezechilibru moderat
De dorit
115 VdB - 124 VdB (8.026 – 22.63 mm/s)
Dezechilibru sever
Important
Peste 125 VdB (>25.4 mm/s)
Dezechilibru major
Imperios necesar
 
Nivelul măsurat de vibraţii la 1× depinde de rigiditatea de montaj a utilajului, precum şi de valoarea dezechilibrului.
Mărimea utilajului influenţează, de asemenea nivelul acceptabil de vibraţii în fundamentală,  după cum urmează:
 
Nivel de vibraţii la1×, VdB
Tip utilaj
Reparaţii
109 VdB (4.013 mm/s)
Pompă monoetajată mică
De dorit
118 VdB (11.35 mm/s)
Pompă hidraulică mare
De dorit
116 VdB (9.017 mm/s)
Ventilator de mărime medie
De dorit
 
Nivelul de vibraţii măsurat pe direcţie axială la 1× trebuie comparat cu nivelul măsurat pe direcţie radială. Cu cât valorile sunt mai apropiate, cu atât este mai probabil să avem de a face cu un dezechilibru. În orice caz, direcţia în care maşina are rigiditate mai mică, va fi direcţia cu amplitudinea cea mai mare măsurată la 1×.