Utilaje cu piston
Cel mai frecvent întâlnite tipuri de maşini cu piston sunt pompele cu piston, compresoarele şi motoarele cu combustie internă. La toate aceste maşini, frecvenţa cursei pistonului (de obicei 1x) este dominantă, precum şi frecvenţa de aprindere la motoarele în 4 timpi. Amplitudini de semnal de 125 VdB (25,5 mm/s vârf) se consideră a fi acceptabile pentru utilaje de acest tip, în bună stare de funcţionare. Analistul trebuie să judece starea maşinii prin comparaţie cu amplitudinile măsurate anterior, mai degrabă decât prin compararea cu un nivel de referinţă absolut.
Multe motoare cu piston au turbochargere care se diagnostichează ca şi utilajele rotative (turbine şi compresoare). Problemele utilajelor cu arbori cu came, de asemenea sunt frecvente, şi pot fi diagnosticate ţinând cont de frecvenţa de angrenare a camelor.
Dacă un motor are amortizor de vibraţii pentru atenuarea efectului momentului de torsiune de pe arbore şi cumva aceasta se deteriorează sau se blochează, rezultatul va consta in creşterea vibraţiilor la frecvenţa primului mod de vibraţie de torsiune al arborelui cotit. Această frecvenţă trebuie obţinută de la producătorul motorului.
Pompele cu piston cu cursă variabilă sunt mult mai fiabile decât compresoarele şi se pretează bine la analiza de vibraţii. Dacă în spectrul unui asemenea utilaj se regăsesc armonici la frecvenţa cursei pistonului şi au amplitudini semnificative, este, de obicei, un semn că utilajul prezintă probleme hidraulice.